Rancangan Mengajar Ulangkaji
Mata Pelajaran:_____________________ Tarikh:________________
Kelas: <kelas yang diajar/relief> Bil. Pelajar:___________
Tempat:<lokasi> Masa: <masa><70 minit>
Tajuk: Ulangkaji
Objektif:
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk / soalan berkenaan.
Menganalisis kehendak soalan berkaitan
Pengetahuan Sedia ada:
Meliputi
semua konsep yang ada dalam teknik penyoalan seperti soalan bercorak
sejauhmanakah, bincangkan, soalan perbandingan dan sebagainya.
ABBM:
Buku teks,buku rujukan, contoh soalan ujian dalam VLE Frog
Pengurusan kelas:
Nilai:
Sistematik,peka,teliti dan fokus
Aktiviti:
Penerangan, perbincangan
1) Guru memberikan soalan berdasarkan contoh soalan SPM tahun-tahun lepas.
2) Guru menggunakan peta dan carta semasa perbincangan supaya pelajar dapat melihat contoh.
3) Pelajar menyalin contoh menjawab soalan dalam kelas.
1) Pelajar meminta masa untuk mengulangkaji dalam kumpulan.
2) Guru memberikan kebenaran untuk pelajar mengulangkaji secara berkumpulan.
1.mengedar kertas latihan ulangkaji kepada pelajar.
2.menjelaskan kehendak soalan kepada pelajar.
3.pelajar menjawab 3 soalan struktur dan satu
soalan esei.
Penutup:
1. Guru menyoal pelajar tentang perkara yang telah mereka pelajari.
2. Pelajar menyatakan pendapat mereka.
3. Guru menyuruh pelajar menggunakan ‘Google Image’ untuk mencari pelbagai peralatan komputer.
4. Pelajar
menggunakan enjin carian ‘Google’ dan melalui ‘Google Image’ mencari
pelbagai peralatan yang berkaitan dengan komputer.
5. Pelajar dikehendaki memuat-turun kesemua imej peralatan ke satu folder yang terdapat pada skrin komputer masing-masing.
Tugasan:
Menjawab soalan uji minda
Kertas latihan
Refleksi:
70 % Pelajar dapat mengenalpasti maksud diet,menu dan menyenaraikan faktor mempengaruhi diet dan menu
Perbincangan berjalan lancar. Pelajar menjawab setiap soalan dengan baik dan sesuai dengan kehendak soalan.
Ulangkaji berjalan lancar. Bagaimanapun, pelajar masih tidak dapat menjawab setiap soalan dengan baik.
Pelajar mengulangkaji
sendiri dalam kumpulan. Guru berpuas hati kerana masa digunakan dengan
baik dan pelajar tidak membuat bising. P/p terkawal.
tq fos sharing..
ReplyDelete