Rancangan Mengajar untuk Persediaan Latihan Mengaja
Rancangan Mengajar Ujian/Peperiksaan
Mata Pelajaran:_____________________ Tarikh:________________
Kelas: <kelas yang diajar/relief> Bil. Pelajar:___________
Tempat:<lokasi> Masa: <masa>
Tajuk: Ujian 1 (Mac)/ Peperiksaan Semester 1
Objektif:
Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan
Menguji kefahaman sertakebolehan para pelajar bagi sesi pembelajaran pertengahan penggal
1. Menjawap soalan dengan tekun.
2. Mengetahui kelemahan mereka dalam soalan yang di nilai.
Pengetahuan Sedia ada:
Merangkumi soalan-soalan ___________________
ABBM:
kertas soalan Ujian 1 bagi <subjek>
Pengurusan kelas:
pelajar duduk di tempat yang diarahkan
Nilai:
bertanggungjawab,Rasional, berdikari, rajin.
Aktiviti:
1. Guru mengarahkan pelajar bersiap sedia untuk menjalani peperiksaan.
2. Guru mengagihkan soalan kepada para pelajar
3. Murid menjawab soalan dalam masa yang telahditetapkan
4. Guru mengawasi peperiksaan.
5. Guru mengumpul kertas jawapan dan soalan setelah tamat peperiksaan dijalankan
Penutup:
1.Guru mengarah pelajar untuk berhenti menulis
2.Pelajar diminta untuk menyemak nama dan kelas pada helaian jawapan
3.Pelajar diminta untuk meletakkan kertas soalan dan jawapan di kiri meja
4.guru mengutip kertas soalan dan jawapan pelajar
5.guru menyemak bilangan kertas soalan dan membandingkan dengan kehadiran pelajar.
6.Pelajar dibenarkan keluar dari kelas
Tugasan:
guru meminta Ulangkaji ujian akan datang
Refleksi
Peperiksaan berjalan lancar
**P&P akan disambung selepas peperiksaan
Mengawasi kelas peperiksaan ( BAHASA MELAYU).
Catatan:
~ Jadual pengawasan adalah mengikut jadual peribadi guru ~
----------------------sumber dari rakan UTHM------------------
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
(UJIAN/PEPERIKSAAN)
Mata Pelajaran : _________________ Tarikh : _________________
Kelas /Tingkatan : _________________ Bil Pelajar
: _________________
Tempat : _________________ Masa : _________________
Tajuk :
Peperiksaan Akhir xxx
Objektif :
(I)
Pelajar dapat menjawab soalan xxx dalam suasana yang kondusif.
(II)
Pelajar dapat mengaplikasikan ilmu pengetahuan
xxxx dalam jawapan peperiksaan.
(III)
Pelajar dapat menjawab Peperiksaan Akhir xxx mengikut prosedur dan peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah.
Alat dan Bahan Bantu Mengajar (ABBM ):
(I) Kertas
soalan xxxx
(II) Kertas
jawapan xxxx
(III) Jam
dinding.
(IV) Benang.
(V) Borang
kehadiran menduduki peperiksaan.
(VI) Sampul
kertas jawapan.
Pengetahuan Sedia ADA :
(I)
Pelajar-pelajar telah mengikuti matapelajaran xxxxx
(II)
Pelajar-pelajar pernah menduduki
peperiksaan di SMK xxx
Langkah-langkah Keselamatan :
- Memastikan arahan seperti ’SENYAP PEPERIKSAAN SEDANG
DIJALANKAN’ dipamerkan di luar Dewan Peperiksaan.
- Memastikan kerusi dan meja diatur mengikut prosedur dan
peraturan peperiksaan Politeknik Seberang Prai
- Memastikan bahan-bahan berbentuk nota dan yang berkaitan
dengan peperiksaan tidak dibawa masuk ke dalam Dewan Peperiksaan.
Nilai Murni Yang DITERAPKAN :
Menepati masa,
Gigih, berusaha bersungguh-sungguh, yakin
dengan diri sendiri, jujur
kepada diri sendiri
SESI PENGAJARAN :
Masa
(min)
|
Isi Pelajaran
|
Objektif
|
Aktiviti
Pengajaran/pembelajaran
|
Catatan
|
|
15 Minit
|
SEBELUM PEPERIKSAAN
1. Jadual Waktu
Peperiksaan
2. Buku soalan
3. Kertas jawapan
4. Benang
5. Jam dinding
6. Borang kehadiran
pelajar
7. Papan tanda
’SENYAP PEPERIKSAAN SEDANG DIJALANKAN’. |
|
|
§
|
|
2 jam
|
SEMASA
PEPERIKSAAN
1. Buku soalan
2. Kertas jawapan
3. Borang kehadiran
pelajar
4. Pengawasan
peperiksaan
5. Pengumuman
masa tamat |
·
Menjalankan peperiksaan dalam suasana yang kondusif dan
tenang, agar pelajar dapat mengaplikasikan ilmu dalam menjawab peperiksaan
untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang mengikut masa yang ditetapkan.
|
·
Mengedarkan kertas jawapan kepada pelajar-pelajar
·
Mengarahkan pelajar menulis butiran diri pada kertas
jawapan
·
Mengedarkan kertas soalan
·
Menbacakan arahan pada kertas soalan
·
Mengumumkan peperiksaan bermula
·
Mengambil kehadiran pelajar
·
Membuat rondaan dan berdiri di setiap penjuru dewan
selama 10 minituntuk pemantauan.
·
Mengumumkan masa akan tamat 15 minit sebelum tamat.
|
§ Memastikan
semua pelajar telah mendapat kertas soalan
dan kertas jawapan
§ 30 minit,10
minit dan masa tamat
|
|
15 Minit
|
SELEPAS
PEPERIKSAAN
1. Susun kertas
jawapan
2. Ikat kertas jawapan
3. Pungut kertas
jawapan |
|
|
Kertas jawapan
perlu akur dengan bilangan pelajar.
|
Tugasan:
Pensyarah menasihati dan mengingatkan pelajar-pelajar supaya
mengulangkaji matapelajaran Matematik (Kertas 1) sebagai persediaan peperiksaan
pada hari esok.
Refleksi Pelatih:
Peperiksaan berjalan dengan lancar dan dalam keadaan yang
tenang. Semua pelajar memberikan kerjasama yang baik semasa peperiksaan
berlangsung.
--------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment